Запорізькі депутати під час двадцять п’ятої сесії міської ради затвердили нові Правила благоустрою території міста Запоріжжя. Зокрема, там йдеться і про те, що всі суб’єкти господарювання зобов’язані укладати угоду на вивіз сміття. Проте виходячи з документа було не зовсім зрозуміло у кого саме вони мають замовляти таку послугу. Зазначалося лише про наявність «виконавця послуг з управління побутовими відходами». Ми спробували розібратися, чому такі правила важливі, але які підводні камені можуть стояти в такому формулюванні.
Мова йде про нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території міста.
Зокрема, у документі перераховано що у сфері благоустрою Запоріжжя існує низка проблем: відсутність чітко регламентованих правил і норм поведінки юридичних і фізичних осіб у сфері благоустрою; наявністю стихійних сміттєзвалищ, розміщенням будівельних матеріалів на територіях житлової та громадської забудови, зелених зон; складнощі при притягненні до адміністративної відповідальності та складанні протоколів про адміністративні правопорушення у сфері благоустрою.
Правила розробляв департамент муніципального управління Запорізької міської ради на основі Типових правил благоустрою, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку. По суті на 94 сторінках містяться просто вимоги до утримання різних територій, як бюджетними підприємствами та структурами, так і комерційними. Якщо попередні правила, хоча б мали згадку про права громадян та бізнесу, то нові складаються по більшій мірі саме з обов’язків, не маючи при цьому жодної конкретики.
В самому документі дуже багато посилань до підприємств та організацій в частині управління відходами, де зазначено про необхідність укладати договір з надання послуги з управління побутовими відходами з неназваним виконавцем, «визначеним у встановленому законодавством порядку».
«Збирання та вивезення побутових відходів у межах певної території здійснюються суб’єктом господарювання, який уповноважений на це органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах відповідно до Порядку проведення конкурсу на здійснення операцій зі збирання та перевезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України», — зазначається в тексті рішення міськради.
Це складне бюрократичне формулювання сприймалося, як відсилка до приватної компанії «Вельтум-Запоріжжя», оскільки саме ця компанія у 2019 році технічно виграла конкурс на визначення виконавця послуг із вивезення побутових відходів на території міста. При цьому законодавством не заборонено будь-яким іншим особам, які надають аналогічні послуги, укладати такі договори. На території міста Запоріжжя також працює екотехнологічна компанія «Гранік», що неодноразова вигравала тендери, укладала договори та надавала послуги закладам різної форми власності з вивезення відходів. Економічна конкуренція у цій сфері дозволяє заощаджувати кошти міського бюджету, що є не зайвим в умовах дефіциту.
За запитом екотехнологічної компанії «Гранік» міськрада надала роз’яснення стосовно того, з ким саме вони рекомендують підприємствам, організаціям та управлінням різних форм власності укладати договори з надання послуг з управління побутовими відходами, чи вони мають на увазі виключно компанію «Вельтум», або ж мова йде про більш широке поле гравців.
У відповіді на запит посадовці міськради зазначають, що компанії, які здійснюють операції зі збиранням та перевезенням відходів знову ж-таки визначаються органами місцевого самоврядування на конкурсній основі.
«В проєкті регуляторного акту «Правила благоустрою території міста Запоріжжя» формулюванням викладено відповідно до Закону України «Про управління відходами» та згідно з Правилами надання послуги з управління побутовими відходами та зазначене не належить до закупівель та законодавства у сфері публічних закупівель. За текстом відсутнє зазначення, що всі особи (фізичні/юридичні), незалежно від форм власності та вартості послуг, повинні укладати договори на вивезення відходів лише з одною юридичною особою – ТОВ «Вельтум-Запоріжжя», — зазначається у відповіді на запит за підписом директора департаменту муніципального управління Геннадія Тімченко.
Керівник екотехнологічної компанії «Гранік» Геннадій Дубов наголошує на тому, що бачив лише попередній текст проєкту цього рішення і направив ряд зауважень стосовно нього.
«Правила поводження з відходами є дуже важливими, їх можна навіть порівняти з Правилами дорожнього руху. Якщо правил не існує, то з’являється суцільний хаос, стихійні звалища. Я намагався читати ці правила і зрозуміти їх не, як фахівець у цій сфері, а як звичайний мешканець Запоріжжя та був трошки здивований. На мій погляд, такі правила мають відповідати на питання мешканців, зокрема що робити з відходами – побутовими, великогабаритними, небезпечними. Наприклад, в Запоріжжі нараховується 165 тисяч автомобілів і кожен водій в середньому раз на 4-5 років міняє комплект шин. При цьому зовсім незрозуміло, що з ними потім робити», — каже Геннадій Дубов.
Також він наголошує на тому, що в правилах неочікувано знайшлося те, чого не повинно було бути, а саме непряма згадка про укладання договір з «Вельтумом».
«Я нарахував 14 таких згадок для абсолютно різних підприємств та організацій. Ми вже з’ясовували усі ці питання в судах і є вже роз’яснення про те, що ринок поводження з відходами у Запоріжжі та і по всій Україні є відкритий. Всі компанії та підприємства є вільними у своєму виборі та мають право укладати договори на надання послуг з тими підприємствами, які їх влаштовують в питанні фінансів, якості, зручності тощо. Насправді жоден керівник бюджетної структури, а тим паче власник або ж директор якоїсь комерційної структури не буде діяти проти себе, своїх інтересів та законодавства. Саме тому не повинні в таких правилах благоустрою міста бути частини, що порушують законодавство та антимонопольні правила. Тож добре, що з’явилася відповідь від департаменту, в якій зазначено, що замовляти послуги можна у всіх учасників ринку», — коментує ситуацію директор екотехнологічної компанії «Гранік» Геннадій Дубов.
При цьому підприємець зазначає, компанія і надалі готова в межах законодавства оскаржувати будь-які рішення чи дії, що призводять до монопольного становища в місті на користь однієї компанії та порушують права інших учасників ринку.