Обмежити рух транспорту найстарішою вулицею міста – Капітульною — таку ініціативу висловив Ален Панов, ужгородський дипломат, юрист, науковець, автор монографії «Перша книжка про Ужгород» та проекту «Ренесанс Замкової Гори». Про ініціативу, яку підтримують мешканці вулиці, він детальніше розповів на пресконференції. Свою позицію висловили також мешканці вулиці та фахівці музейної справи.
За словами, Алена Панова, вулиця Капітульна, яка є найстарішою в місті, у минулому перебувала в межах Замкових мурів та була забудована з обох боків, потерпає від засилля транспорту. Переважна частина будинків і споруд датується 17-19 століттям, тут збережено історико-архітектурне середовище. «Саме тому вона належить до охоронної зони Замкової Гори. Інтенсивний невпорядкований рух автомобільного транспорту, в тому числі транзитного, створює небезпеку для збереження історичних будівель, оскільки вони потерпають від вібрації, яка не передбачалась під час їх будівництва. Окрім цього, такий рух нищить автентичне мощення річковим каменем, яке сягає 19 століття, — каже Ален Панов. — На вулиці розташовані знакові історико-архітектурні споруди (Замок, Кафедральний Собор, ансамбль приватних вілл 17-19 століття, споруда Юридичного факультету та Інженерно-Технічного факультету УжНУ). Усі туристичні маршрути, а також значна частина пішохідних маршрутів мешканців починається/завершується саме тут. Разом з тим, через транспортне перевантаження, пішоходи не можуть безпечно і комфортно пересуватись, оглядати пам’ятки історії та архітектури, отримувати естетичне задоволення від перебування у відповідному середовищі».
Крім того, каже науковець, на вулицях Капітульній та Замковій в основному розташовані приватні помешкання одноповерхової забудови, а також низка освітніх установ. Після введення оплати за паркування в центрі міста, багато водіїв паркується на безкоштовних Капітульній, Замковій, здійснюючи перешкоди у русі транспорту, виїзді з прилеглих територій, русі пішоходів.
За словами Алена Панова, є два варіанти вирішення проблеми Катіпульної. Один з них —
перетворити вулицю на пішохідну зону. А другий, що є більш реальним у сучасних умовах, — організувати на Капітульній односторонній рух у напрямку від Замку до Собору. У такому випадку по вулиці забороняється стоянка та зупинка, з урахуванням необхідності дотримання відстані 10 метрів з кожного боку в’їзду та виїзду з дворів та прилеглих територій, як це передбачено ПДР. В’їзд на вулицю Капітульну здійснюється з вулиці Волошина через вулицю Замкову. Виїзд з вулиці Капітульної в напрямку вулиці Волошина та вулиці Лучкая.
«В ідеалі було б перетворити Замкову Гору на зону безумовної переваги пішоходів. Однак таке рішення потребує комплексного підходу до проектування схеми транспортного руху в місті, чого сьогодні очікувати марно, — каже науковець.- Натомість введення одностороннього руху, платне паркування та заборона зупинки і стоянки в неналежних місцях значно обмежать транспортний потік, а відтак збережуть середовище найстаршої частини Ужгорода».
Ініціатива знайшла підтримку у мешканців міста, які (понад 50 осіб) направили колективні звернення на адресу міської та обласної влади, а також Міністерства культури. Таку думку поділяють і інші фахівці у галузі історії, мистецтва, містобудування. Серед них Валерія Русин, завідувачка відділу історії та краєзнавства Закарпатського обласного краєзнавчого музею ім. Т.Легоцького. Фахівчиня каже, що кількість туристів у порівнянні з початком повномасштабного вторгнення суттєво збільшилася, хоча групових турів на великих автобусах бракує. «Сподіваюсь, що цей час повернеться до нас, настане мир, будуть із-за кордону до нас, як завжди, приїжджати,- каже Валерія Русин. — Внизу по вул. Ольбрахта є невеличий майданчик, де зупиняються великі автобуси. Але місць паркування у місті немає, це є проблемою. Машин стає все більше. До музеїв кожного дня іде маса людей, навіть після шостої години, коли вже все зачинено. Люди люблять прогулятися, адже аура Капітульної дуже хороша, як і вул. Ольбрахта аж до басейну. Це ж старі місця, які нам треба зберегти в такому вигляді, які вони були раніше, і показувати і розказувати. На мою думку тут (вул.Капітульна) взагалі треба заборонити парковку, як, наприклад, біля хімфаку, де був ректорат. Це все не здійсниться одразу, але ідею треба впроваджувати».
Ігор Белоєнко, мешканець Замкової вулиці скаржиться: часто не може виїхати з двору, бо під воротами вже хтось запаркувався. “Це як «спортлото», не знаю, поїду я на роботу чи ні, — каже Ігор Белоєнко. – Доводиться телефонувати патрульній поліції і вони знаходять цих водіїв за 15-20 хв. А щодо туристів, щодня їх бачу. Вони пролазять між цими машинами, щоб добратися до замку, а потім спускаються. Коли заїжджаєш додому в обід, не знаєш, що і де мене чекає: це може бути пробка біля церкви, або якісь маневри. Односторонній рух обов’язково треба. Або ставити платну парковку. Бо зараз всі з центру їдуть до нас на безкоштовне місце і стоять повний робочий день».