Стоп-кадр з відео телеканалу «ІРТ»
Наприкінці вересня «Полтавщина» опублікувала матеріал про те, що полтавські школи почали масово замовляти послугу з висвітлення власної діяльності телеканалу «ІРТ».
З того часу кількість укладених договорів зросла з 33 до 37 — а загальна сума замовлення — до майже 337 тис. грн.
Що саме висвітлюють школи? У договорах, які оприлюднені у системі Prozorro про це нічого немає. А сам телеканал ніколи не маркує сюжети, які створюються за кошти бюджету (до речі, чому? Watchdog українських медіа — «Детектор медіа» та «ІМІ» — могли виконати річну норму з виявлення «джинси»).
На допомогу приходить портал публічних фінансів Є-data. Переглянувши казначейські платіжки, виявляємо, що ще 20 вересня ЗОШ № 27 першою оплатила «ІРТ» 7 тис. грн за виготовлений та показаний в ефірі сюжет.
Шукаємо сюжети, які телеканал знімав про № 27 протягом останнього часу — знаходимо відео про відкриття меморіальної дошки на честь захисника Назарія Діброви.
Для підтвердження версії того, що школа оплатила саме цей сюжет, відправляємо інформаційний запит. У відповідь бухгалтерія школи надсилає підтвердження — сюжет виготовили та 7 разів показали в ефірі впродовж 11-12 вересня.
До подібного замовлення одразу виникає ряд запитань. З очевидного: телеканал не зняв би сюжет про меморіальну дошку без фінансового стимулу? В архіві каналу є десятки аналогічних сюжетів — невже усі вони виготовлялися за кошти бюджету?
Наприклад, телеканал «Суспільне Полтава» також опублікував сюжет про меморіальну дошку Назарія Діброву. Єдина різниця — у ньому відсутня пряма мова секретаря міськради Катерини Ямщикової, яка була присутня на відкритті.
Які ще сюжети про школи знімає «ІРТ»?
За менш як місяць телеканал «ІРТ» випустив три десятки сюжетів про навчальні заклади. З них вісім — про меморіальні дошки та вшанування пам’яті полеглих випускників, три — про благодійні ярмарки та збори коштів на потреби ЗСУ, три — про фестивалі здорової їжі. Решта — про змагання, проведення шкільних свят, офіцерів безпеки, класи безпеки, інтерактивні дошки, новий харчоблок, зустріч з учасниками Паралімпіади та екскурсію школярів на сам телеканал.
Виокремимо один сюжет. 20 вересня «ІРТ» опублікував сюжет на 37 секунд про те, що цей ліцей № 1 очолив рейтинг шкіл області за результатами НМТ-2024. Цією короткою новиною телеканал привернув увагу колег до іншого рейтингу, тим самим відкривши двері до репутаційного пекла полтавських освітян: виявилося, що Полтава посіла останнє місце в рейтингу серед обласних центрів. Проте про це у сюжеті не було сказано жодного слова.
Також викликають подив сюжети про благодійні ярмарки. Наприклад, в одній зі шкіл за результатами продажу смаколиків та хендмейду було зібрано близько 50 тис. грн. При цьому школа витратила 7 тис. грн на сюжет про це. Інша школа, яка зібрала на аналогічному ярмарку 100 тис. грн висвітлення в «ІРТ» не замовляла (принаймні, поки що), а сюжет про це вийшов.
Для чого школи замовляють «ІРТ» сюжети?
На Youtube середня кількість переглядів знятих про школи сюжетів є меншою за 400. Загалом, лише один «освітній» сюжет останнього місяця набрав понад 1000 переглядів.
Ймовірно, ніхто не буде сперечатися, що не гірше розповісти про благодійний ярмарок у школі могли б самі школярі без професійних журналістів. Учні, знявши самостійно кілька TikTok-ів про захід, отримали б в рази більші охоплення цільової аудиторії. Ба більше, їх відео могли би підхопити як місцеві ЗМІ, так і місцеві пабліки. В результаті кумулятивний ефект був би значно більшим.
Іншими словами, «ІРТ» замовляють сюжети про школи не для охоплень, а для галочки. Враховуючи те, що керівники навчальних закладів досі виконують «темники» з міськради по підрядниках, масові одномоментні замовлення є наслідком політичної волі. Чиєї? Очевидно тих політиків, які щодня з’являються у немаркованих рекламних сюжетах телеканалу — Катерини Ямщикової, Валерія Пархоменка, Дениса Поліщука, Вадима Ямщикова та Юрія Бражника. Водночас розмін сюжетів про меморіальні дошки на «джинсу» виглядає блюзнірством.
Віктор ТКАЧЕНКО для «Полтавщини»