Там, де не доїде тролейбус, бо прокладати мережу дорого і довго, добереться автобус. А за тривалої відсутності електроенергії такий транспорт не зупиниться й зможе надалі перевозити пасажирів. З таких міркувань місто планує закупити до автопарку КП «Рівнеелектроавтотранс» ще вісім автобусів, адже є можливість придбати транспорт за кредитні кошти за державною програмою «5-7-9%». Тим більше, каже очільник Рівного Віктор Шакирзян, попередні закуплені містом автобуси уже добре себе зарекомендували і нарікань від пасажирів на них не чули.
— Це дасть нам можливість збільшити кількість машин на проблемних маршрутах. Люди завжди скаржаться, що десь громадський транспорт невчасно приїжджає, не курсує згідно з графіком. А так, ми зможемо чітко для містян сказати, що автобуси курсуватимуть згідно із саме тим графіком, який ми будемо затверджувати, — запевняє в.о. міського голови, секретар міської ради Віктор Шакирзян. — Автобуси перевозитимуть усі без винятку пільгові категорії.
Щодо того, куди вони саме поїдуть, приймемо рішення. Наразі оголосили конкурс на 21 маршрут і будемо бачити, куди буде «ставати» приватний перевізник. Тому що приватному перевізнику також ставимо умови, що транспорт обов’язково має бути низькопідлоговий (для зручності перевезення маломобільних пасажирів) і не старіше п’яти років. Таким чином, буде зрозуміло, де саме впорядкуємо маршрути: можливо, ті ж самі мікрорайони Тинне, Басів Кут. Де приватний перевізник не справляється, зможемо підсилити нашим комунальним транспортом. Особливо в зимовий період, коли темніє раніше, важливо забезпечити перевезення дітей — для нас це також є в пріоритеті.
За словами директора департаменту інфраструктури та благоустрою міста Руслана Гудими, планують скористатися програмою пільгових кредитів від держави. Договір укладуть з АБ «Укргазбанк»:
— Попередньо, ми пройшли профільні комісії щодо отримання коштів з міського бюджету на закупівлю п’яти автобусів. В той же чи наступний день банк, який курує «Рівнеелектроавтотранс», звернувся з тим, що державна програма «5-7-9%» дозволяє отримати у вигляді позики певну суму, на яку ми можемо ще додатково закупити автобуси в кредит. Загалом це дає нам змогу закупити вісім автобусів, які будуть спрямовані на ті маршрути, де їх потребують. Три автобуси ідуть під пряму закупівлю, п’ять — в межах державної програми.
Дозвіл комунальному підприємству на придбання автобусів надали на минулій сесії міськради, «за» проголосували 28 депутатів. Цьому передувала неабияка дискусія у залі, але зрештою обранці рівнян зійшлися на думці, що такий транспорт нині справді потрібен. На підтримку цього рішення виступив і депутат-військовослужбовець Тарас Обоїста, який боронить державу у лавах ЗСУ:
— Враховуючи ситуацію, я підтримую закупівлю цього транспорту. Насамперед мене цікавить безпека. У 2021 році ми мали шанси отримати кредит на модернізацію тролейбусної мережі. Тоді той кредит отримав Маріуполь і, на жаль, коли почалося повномасштабне вторгнення, тролейбуси не допомогли… Нам потрібні автобуси! Є так зване «плече евакуації», як наших мешканців кудись вивозити, так само як і їхати когось рятувати, привезти сюди. Нашу транспортну мережу треба реформувати, але одне з ключових питань — це наявність того транспорту.
Як додав Віктор Шакирзян, місто від закупівлі попередніх автобусів уже виграло 8 мільйонів гривень:
— Сьогодні користуватися державною програмою «5-7-9» є підтримкою українського виробника. Хочу зазначити щодо автобусів, які ми придбали у попередньому році — громада на цьому виграла уже орієнтовно 8 мільйонів гривень, у зв’язку з тим, що вартість одного автобуса зросла. Якщо взяти динаміку, ми покажемо зовсім іншу різницю. Нагадаю, що за відключення електроенергії автобусами можна замінити або підсилити ті маршрути, де рухаються тролейбуси. Водії в нас є, автобуси на гарантії. До слова, приватний перевізник теж почав закуповувати такі ж самі автобуси, які уже курсують містом за маршрутами № 53 та № 45.
У ДіБ зауважують, що місто не відмовляється від розвитку тролейбусного парку. Проте є розуміння, яке навантаження може витримати існуюча тролейбусна електромережа.
— Станом на сьогодні одне з міст-партнерів Рівного має десять вживаних тролейбусів і запрошує нас до себе з технічною групою задля встановлення технічного стану, щоби наші фахівці визначили, наскільки нам підходить цей транспорт. Про результати цієї поїздки обов’язково будемо повідомляти.
Зрозуміло, що використання вживаної техніки тягне за собою певні ризики, адже на неї немає гарантії і всі подальші витрати з утримання та ремонту лягають на плечі комунального підприємства та платників податків. Вплинути це може і на якість надання послуг, якщо тролейбуси зламаються і не зможуть вийти на лінію. Новий транспорт завжди є більш надійним, але коштує значно дорожче. Приміром, нещодавно у Києві відбулася виставка, де український виробник презентував тролейбус з автономним ходом, який коштує 400 тисяч євро. Напрямок непростий, але робота над цим постійно триває.
Тим часом закуплені низькопідлогові автобуси середньої місткості уже курсують містом і перевозять пасажирів, люди задоволені. Оскільки транспорт новий, то він знаходиться на гарантійному обслуговуванні виробника та прослужить нашій громаді ще чимало років, — додає директор департаменту Руслан Гудима.
До слова, для зручності пасажирів з інвалідністю та інших маломобільних груп населення планують доопрацювати мобільний додаток «Дозор», щоби позначити на онлайн-мапі міста, де саме їде низькопідлоговий громадський транспорт.