Як часто ви зустрічаєте у своїй фейсбук-стрічці публікації з проханням поставити вподобайку сироті, у якої сьогодні День народження, або захиснику, якого ніхто не привітав? Як часто вам пропонують поставити “амінь” під “божественною” картинкою або доторкнутися до ікони? Часто шахраї в соцмережах використовують чутливий контент задля власних корисних цілей – збору інформації або виманювання грошей.
Журналістка Катерина Федченко проаналізувала одну з найбільших спільнот Кропивницького у фейсбуці на наявність такого контенту, поставила “амінь” під іконкою та поспілкувалася з представниками релігійної секти. Що з цього вийшло, читайте у матеріалі.
Привітання, маніпуляції та заклики до молитви
Одна з найбільших фейсбук-спільнот Кропивницького налічує 113 тисяч користувачів. Щоб не популяризувати групу, ми не будемо її називати, зазначимо лише, що хоча обласний центр вже майже 8 років, як отримав нову назву – Кропивницький, група досі містить в своїй назві слово “Кіровоград”. Отож, 113 тисяч користувачів – доволі багато, якщо враховувати, що чисельність населення Кропивницького станом на 1 січня 2022 року складала 219 тисяч осіб.
Скріншот з однієї з найбільших фейсбук-спільнот Кропивницького та області
Групу створили 8 років тому, в адміністраторах зазначено дві сторінки – одна має аналогічну назву з групою, інша належить Денису Кравцову. Останні “живі” дописи на його сторінці з’являлися у 2019 році. В описі групи зазначені правила, до речі російською. Тут все стандартно – заборонені реклама та спам, розпалювання ненависті. Адміністратори закликають учасників до конструктивних діалогів.
З часом на сторінці з’явилося оголошення про те, що модератори не хочуть вводити жорстку цензуру, тож група залишається “вільною територією для спілкування”. Проте певні правила все ж таки ввели – ліміт публікацій для однієї людини, заборона на комерційну рекламу та нецензурну лайку.
Правила для учасників фейсбук-спільноти
Ми проаналізували контент, який публікують у групі протягом одного дня. Варто зазначити, що група активно наповнюється і за місяць в середньому тут з’являється понад 7 тисяч публікацій. Отож, за добу у групі з’явилося близько 150 публікацій. Ми розділили їх за наступними категоріями:
- “Божественні” картинки та молитви – 56
- Маніпулятивні політичні новини з критикою діючої влади – 30
- Розважальний контент з закликами поставити вподобайку – 18
- Реклама товарів та послуг – 14
- Пости про безпритульних тварин – 9
- Новини від місцевих ЗМІ – 7
- Заклики до дій, маніпуляції – 6
- Оголошення, привітання – 5.
- Контент, згенерований штучним інтелектом, – 5.
Очевидно, що модерацією групи ніхто не займається. Майже кожен другий пост на релігійну тематику з закликом до дій – поставити вподобайку, написати “амінь”, чи “прости, Господи”, натиснути на кнопку, яка веде у чат-бот релігійного центру.
Картинки на релігійну тематику
У чат-боті пропонують долучитися до безкоштовної “спеціальної онлайн проповіді, щоб дізнатися, як Господь Ісус прийде знову, щоб врятувати нас від наших страждань”.
Переписка в чат-боті релігійного центру
У переписці бот зазначає, що проповідь проводять для українців та європейців за різним часом і пропонує додати до друзів таку собі Марянну Хащук. У профілі зазначено, що вона живе в Мадриді, а сама з Києва. Фото профіля згенероване штучним інтелектом, в описі китайською зазначено, що вона навчалася в університеті Сінгапуру.
Марянна назвалася Маряною, сказала, що я справжня любителька Бога і надіслала картинку з побажаннями всіляких гараздів.
Скриншот переписки з Маряною
Далі сказала, що надішле посилання на семінар перед самим його початком. Тема: “Як зустріти другий прихід господа Ісуса, щоб позбутися життя, сповненого страждань”. Учасникам конференції потрібно просто мовчати та слухати 50 хвилин. До того ж, мені запропонували повідомити про проблеми зі здоров’ям, щоб “разом помолитися про благословення”. Насправді ж адміністратори шукають слабкі місця людини, щоб знати, чим можна маніпулювати надалі.
Далі Маряна розповідає свою щемливу історію зцілення. При цьому говорить про себе у чоловічому роді. Акцентує на тому, як мені пощастило потрапити не просто на молитовну зустріч, а на православну конференцію і сподівається, що я не прогавлю цю рідкісну можливість.
Скриншот переписки з Маряною
Через певний час бот знову нагадує про себе та запрошує познайомитися ближче – розказати про свої життєві труднощі, таким чином тримаючи жертву на гачку. Маряна вміло маніпулює почуттями пересічних українців – мовляв, вона з України, має дитину, чоловік на фронті, а сама вона в еміграції:
Скриншот переписки з представницею релігійного центру
Маряна всіляко підтримує спілкування, розповідає щемливі історії про своїх “родичів” з України та цитує “слова божі” і надає посилання на сторінку ще одного бота, який “точно мені допоможе”. На цьому я припинила спілкування з релігійними ботами, бо їхніх повідомлень стало більше, ніж повідомлень від колег.
Отож, повернемося до аналізу місцевої фейсбук-спільноти. Варто зазначити, що саме публікації релігійного спрямування набирають найбільше реакцій, коментарів та поширень у групі. Складається враження, що ти підписаний не на спільноту про життя міста, а на релігійну секту.
Окрема категорія постів – маніпулятивні політичні новини. Вони стосуються зовнішнього вигляду окремих політичних діячів, звинуваченні їх у зловживанні забороненими речовинами, маніпуляція щодо початку та закінчення війни та зміщення акцентів у питанні повномасштабного вторгнення росіян.
Скриншот постів однієї з найбільших фейсбук Кропивницького
Деякі публікації містять прямі заклики до дій на кшталт – “досить терпіти, пора діяти” і народ скоро не витримає такого життя”.
Також багато контенту з закликом поставити вподобайку чи привітати когось зі святом. Часто ці дописи містять емоційні коментарі-підписи – “в мене сьогодні День народження і мене ніхто не привітав”, “у цього сироти сьогодні свято”, “ці два брати захищають нас і у них немає рідних”. Подекуди картинки згенеровані штучним інтелектом і містять патріотичну символіку.
Скриншот з фейсбук-спільноти Кропивницького
Зовсім мало публікацій на сторінці від реальних людей. Ми нарахували лише дві – побутове запитання та один пост від чоловіка, який прагнув знайти своє кохання. До речі, трапився також репост зі сторінки народного депутата, який вітав виборців з Днем працівників морського та річкового флоту.
Скриншоту привітання депутата
Складається враження, що модерацією контенту у групі ніхто не займається. Будь-хто може опублікувати контент на власний розсуд. Найбільша за кількістю підписників місцева спільнота у фейсбуці перетворилася на групу-сміттярку.
Ольга Новак-Негода, вчителька української мови та літератури Аджамської школи, що на Кіровоградщині. Жінка також є адміністраторкою групи про життя громади у фейсбуці. Вона відповідально ставиться до модерування та публікування контенту. Каже, що публікації в першу чергу мають стосуватися життя громади, адже ніякого іншого інформаційного ресурсу у соцмережах у місцевої влади немає.
Ольга Новак-Негода
Ольга розповіла, що запити в групу на публікації практично завжди надходять від одних людей. Але бувають публікації, які мають на меті дестабілізувати ситуацію:
Наприклад, десь рік тому жінка поширювала декілька разів у групу дезінформацію про Сергія Притулу та його фонд. Я це не пропускала, хоча вона писала мені в особисті, що це ж все правда, а я така погана.
Окрім того, Ольга не поширює у групі публікації типу “купи-продай”, бо спільнота має на меті інформувати людей про важливі події в житті громади.
Чому не варто ставити вподобайки та взаємодіяти з емоційними постами
Проєкт “НотаЄнота”, який заснувала викладачка Інституту журналістики КНУ ім.Т.Шевченка Альона Романюк, зазначає, що мета дописів з зображенням військових, дітей чи тварин із коротким емоційним підписом – змусити людину поставити вподобайку чи прокоментувати такий пост.
За допомогою таких дописів розкручують групи та сторінки. Часто адміни сторінок із патріотичними назвами і патріотичними аватарами не мають жодного стосунку до України. Натомість модеруються з Вірменії, Вʼєтнаму та інших країн. Як приклад – релігійна спільнота, яка модерується адміністратором з Китаю.
За допомогою емоційних дописів визначають аудиторію, вразливу до певного типу інформації. Тобто, ті, хто легко ведуться на фейки про військових, на вкиди про тваринок, релігійні картинки. Далі – на цих людей можуть таргетувати спеціальні пости, які впливатимуть на їхнє сприйняття конкретної теми.
У групах релігійного спрямування зʼявляються пости-картинки із молитвами українською, молитвами мами за сина, умовними діалогами між онукою і бабусею навколо теми Бога. Частина таких постів стоїть на рекламі. Мета – щоб людина написала “Амінь” в коментарях, у месенджері WhatsApp або у фейсбуці – залежно, яку стратегію обирають адміни. Ведуть ці сторінки профілі з українськими іменами, але з китайськими ієрогліфами в інформації.
Найактивніших коментаторів вербують у так звану секту “Церква Всемогутнього Бога”, яка виникла в Китаї, але наразі заборонена в цій країні. Якщо минулого року пропонували участь в онлайн-лекціях, то зараз це уже безкоштовні проповіді онлайн і, звісно, можливість отримати благословення Бога.
Загалом же “Церква Всемогутнього Бога” за аналогічною схемою вербує нових учасників та прихильників у багатьох країнах, зокрема – іспаномовних (Іспанія, Мексика, Перу, Колумбія).
Якщо в Україні ці спільноти мімікрують зазвичай під православні, то у вищезгаданих країнах – під католицькі.
Шановні читачі, редакція Точки доступу звертається до вас із проханням свідомо споживати контент в соцмережах та виважено реагувати на емоційні дописи чи картинки. За ними можуть ховатися шахраї.