На Полтавщині відзначили педагогів, які розробили найкращі навчальні матеріали для дистанційної освіти
Сьогодні, 26 грудня, на урочистостях у Полтавській академії неперервної освіти (ПАНО) імені М. В. Остроградського грошовими заохоченнями та сертифікатами про підвищення кваліфікації відзначили переможців Обласного ярмарку кращих розробок навчальних матеріалів для дистанційного компонента освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти.
Цього року учасники подали понад 300 праць, із них 112 визнані гідними звання переможців. Зі списком фіналістів конкурсу можна ознайомитися на сайті Полтавської академії неперервної освіти імені М. В. Остроградського.
Обласний ярмарок кращих розробок навчальних матеріалів для дистанційного компонента освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти ПАНО за сприяння Департаменту освіти і науки Полтавської обласної військової адміністрації та Полтавської облради проводить у регіоні з 2020 року відповідно до обласної програми «Розвиток освітнього простору Полтавщини» на 2021–2025 роки.
В урочистостях узяли участь директор Департаменту освіти та науки ОВА Євген Кончаковський, заступник начальника Полтавського обласного ТЦК та СП Едуард Бородай, директор Полтавської академії неперервної освіти імені М. В. Остроградського Віталій Зелюк. Вони привітали переможців конкурсу із заслуженим успіхом і подякували за внесок у підвищення рівня освіти Полтавщини.
«Відтоді, як дистанційна освіта набула максимальної актуальності, на мій погляд, найважливішим питанням є забезпечення якості змісту дистанційного компонента сучасного шкільного навчання. І ярмарок покликаний працювати саме на досягнення цієї мети. Його головне завдання – забезпечити в області якісну освіту з тих предметів, які викладаються за допомогою дистанційних технологій. Одним із гарних кейсів успішності ярмарку є видання «Перемога кується сьогодні». Це збірник навчально-методичних матеріалів для вчителів предмета «Захист України», який Полтавська академія неперервної освіти імені М. В. Остроградського з метою якісного забезпечення викладання предмета «Захист України» першою в Україні розробила з використанням матеріалів переможців цього ярмарку. Дякую конкурсантам за небайдужість, активність, професіоналізм і вітаю із сьогоднішньою перемогою!» – зазначив Віталій Зелюк.
Цього року на ярмарку було представлено 10 номінацій, що стосуються вивчення шкільних предметів, 4 номінації виховного спрямування для всіх ланок шкільної освіти. Навчальні й методичні матеріали подані у вигляді текстів, презентацій, аудіо- та відеозаписів, фото.
Матеріали ярмарку мають широку спрямованість:
– розгляд історичних та біографічних кейсів із наголосом на аспектах патріотичного виховання;
– застосування інструментів критичного мислення;
– вправи на розвиток ефективної комунікації;
– актуалізація правил інфомедійної грамотності;
– формування алгоритмів цифрової безпеки;
– вправи щодо емоційної та стресостійкості, розвиток волонтерства, активної громадянської позиції, лідерських якостей, творчості дітей, патріотизму та мотивації до захисту України.
Розробки учасників ярмарку – це маяки, які надихатимуть велику кількість педагогів Полтавської області. Так, Роман Романчук, учитель географії Полтавської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 20 імені Бориса Серги, представив у номінації «Георгафія» цікавий урок «Добувна промисловість. Мінеральні ресурси та ресурсозабезпеченість. Видобування вугілля, нафти й природного газу в Україні та світі. Видобуток рудних (металічних) корисних копалин в Україні та країнах світу. Видобування нерудної природної сировини в Україні та країнах світу». Олег Бариш, учитель Полтавського міського багатопрофільного ліцею № 1 імені І. П. Котляревського, у номінації «Захист України» створив посібник «Тактична підготовка», що містить посилання на розроблені ним відеоролики, як працювати зі зброєю, що є надзвичайно корисним для вчителів області в контексті дистанційного формату навчання. Надія Волторніст, учителька початкових класів Лохвицької гімназії № 1, у номінації «Початкова освіта» перемогла з уроком засвоєння нових знань та формування компетентностей з елементами STEM-освіти «Життєдайна сила води. Створення саморобного фільтру для очищення води». Леся Сколота, вчителька географії Лохвицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 3, у номінації «Географія» представила комбінований урок у 8 класі «Географічне положення та адміністративно-територіальний устрій Полтавської області. А Майя Сидоренко, учителька української мови й літератури Обознівської гімназії з дошкільним підрозділом Глобинської міської ради, стала найсильнішою в номінації «Українська мова» з уроком узагальнення «Лексикологія. Фразеологія» для 6 класу Нової української школи. Її колега-філологиня Валентина Науменко, учителька німецької мови Лохвицької гімназії № 1, перемогла в номінації «Іноземна мова» як авторка уроку «Безпечний інтернет для всіх».
Усі ці та інші напрацювання не просто технічно якісні – вони творчі, захопливі та створені з глибоким розумінням того, як і для чого учні навчаються в сучасному цифровому світі. Про це під час церемонії говорили голови журі ярмарку – завідувачка відділу розвитку математичних дисциплін ПАНО Ольга Лозинська та завідувачка відділу розвитку суспільних, гуманітарних та мистецьких дисциплін академії Ольга Коваленко.
«1650 року завдяки Яну Амосу Коменському було створено такий формат як урок: він уже існує понад 300 років. Але з плином часу урок змінюється, бо й виклики змінюються. Коли почався ковід, освітяни змушені були опановувати дистанційну, змішану форми навчання. Більшість сучасних дітей – візуали, і для них легше сприймати матеріал, який візуалізується, а також вони полюбляють інтерактивні форми освіти. Тому, щоб надати педагогам відповідні часу освітні формати, проводиться цей ярмарок. Учителі української мови області щорічно долучаються до нього, а деякі вже не один раз ставали його учасниками, – розповіла Ольга Коваленко. – Хочу відзначити цьогорічну переможницю в номінації «Українська мова» – Майю Сидоренко, учительку з невеликої школи, яка докладає великих зусиль, щоб навчання для її учнів було цікавим. Цього року вона побудувала свій конкурсний урок так, щоб він був не лише інтерактивний, а й у вигляді гри. Пріоритет членами журі надавався тим, хто використовував цифрові технології. Велика подяка всім, хто долучився до ярмарку та загалом усім учителям, тому що нині їм непросто. Тримаймо стрій, крокуймо в ногу із викликами освіти, усім – миру, а нашим воїнам – Перемоги».
Праці цьогорічних фіналістів ярмарку будуть представлені у створеному ПАНО обласному репозитарії «Навчайся і навчай». Цей ресурс містить і доробки попередніх ярмарків. Також задля поширення серед педагогів Полтавщини кращих практик сучасної освіти організатори впродовж 2025 року систематично запрошуватимуть переможців ярмарку до виступів на обласних заходах із тем розвитку дистанційної освіти, цифрової грамотності, сучасної методики викладання шкільних предметів.
Лариса Максименко, Олена Стоцька
Пресцентр Полтавської академії неперервної освіти ім. М.В. Остроградського