Sубота Освітніх Sенсів мережі приватних шкіл КМDШ Всесвіт щорічно стає платформою для обміну досвідом
Мережа КМDШ об’єднує досвід педагогів та науковців на Sуботі Освітніх Sенсів
Головний виклик сучасної освіти – діти просто накопичують знання. А коли доходить до їх застосування поза типовим завданням з підручника, результат невтішний.
Це наочно демонструють результати PISA–2022. Так, лише читацька грамотність українських школярів впала в півтора раза. Учні читають текст і переказують, не аналізуючи, тому й часто не можуть сформулювати власне судження.
Sубота Освітніх Sенсів мережі приватних шкіл КМDШ Всесвіт, яка цьогоріч зібрала 105 педагогів, щорічно стає платформою для обміну досвідом та спільного пошуку дієвих рішень. З одного боку, освітяни КМDШ діляться власними знахідками, адже поєднують викладання з науково-експериментальною діяльністю. А з іншого, SOS є джерелом зовнішніх трендів та практик, які транслюють запрошені експерти з провідних освітніх та наукових центрів України й світу.
«Ми ініціюємо роботу подібних освітніх платформ, які стимулюють фахове зростання педагогів. Нові методики й інструменти, які вони потім приносять в класи, працюють на ефективність навчання дітей. Це важливо, адже наша спільна місія – підготувати дітей до реального світу. Дати їм базу, з якою вони зможуть реалізувати свій потенціал у будь-якій професійній галузі», – розповів власник мережі приватних шкіл та садочків КМDШ Всесвіт Володимир Козленко.
SOS як подолання актуальних освітніх проблем
SOS – методичний інтенсив, який КМDШ відродила у 2022 році. SOS–2022 гуртувала освітян всіх спеціальностей навколо вирішення викликів воєнного часу.
У 2023 році зосередились на підтримці психоемоційної стабільності учнів і педагогів.
Цьогоріч SOS мала передусім методичну спрямованість. Наскрізною темою стала учнівська грамотність та формування компетентностей школярів.
Практичність SOS
Разом з Тетяною Вакуленко, очільницею УЦОЯО та національною координаторкою PISA, ретельно проаналізували результати PISA та причини зниження учнівської грамотності. Обговорили ефективні кроки для зміни динаміки на позитивну.
Потребу відходу від «предметного шовінізму», тобто бездумного накопичення знань без навичок у їх застосуванні, актуалізували в панельних виступах заслуженого вчителя України Катерини Молодик та кандидата педагогічних наук Юлії Шатравенко-Соколович.
На практичному рівні для підвищення учнівської грамотності домовилися дотримуватись таких рекомендацій:
- читацької – через імплементацію в різні предмети завдань із роботи з текстами, що вчать структурувати прочитане, ставити до тексту запитання, робити їх розбір. Помічним методом також є написання есе. Про методичні засади його впровадження розповіла Катерина Молодик;
- математичної – через нестандартні формулювання завдань, розвиток умінь математичного моделювання та обґрунтування власної думки на основі даних. Це матиме успіх, лише коли педагог сам розуміє значення тем на практичному рівні і може пояснювати складне простими словами. Тож Тетяна Вакуленко порадила «Вечірній підручник із математики» як дороговказ професійного зростання та переосмислення філософії викладання свого предмету для математиків;
- природничої – через емпіричне пізнання інформації на дослідах у межах уроків хімії, фізики та біології. Зараз вкрай мало шкіл підкріплюють теорію експериментами на уроці. Проте глибинне розуміння природи цих наук неможливе без емпірики.
Ключовий інсайт події в КМDШ
«Ми маємо повернутися до витоків: виділити ключове, базове, центральне знання, без якого неможливий рух далі, натомість як усе вторинне дозволити добрати вже у дорослому житті, у момент необхідності. Такий крок дозволить не множити освітні втрати, не звітувати про номінальне навчання, не формувати фіктивний людський капітал».
SOS – це подія, що надає вчителям можливість зупинитися, переглянути свою роль та місце в професії, а також знову знайти сенс у своїй роботі. Це час для саморефлексії, час питань: «Щоб що?» або «Яку проблему ми вирішуємо?»
«Лише маючи внутрішні відповіді на ці запитання, які є результатами самопошуку, навчання, обговорень «колег об колег», надивленості та внутрішньої інтуїції, можна припустити, що те, що ми транслюємо нашим учням – ціннісне та веде до зростання. Але якщо цієї відповіді ми не маємо, то до неї треба обов'язково повернутися, бо без мети або сенсу учитель стає просто роботом, а людині вкрай потрібна людина», – підкреслив керівник Центру академічної експертизи мережі КМDШ Всесвіт Михайло Альохін.