Вранці 24 лютого 2022 року над Кропивницьким літали літаки, по телевізору показували вибухи в інших містах. Почалася війна, люди не знали що робити. Незважаючи на паніку, того ранку в обласному центрі на маршрути вийшли всі автобуси та тролейбуси. Зараз комунальне підприємство “Електротранс” продовжує працювати та, незважаючи на виклики воєнного стану, на сто відсотків виконує замовлення з перевезення пасажирів.
Точка доступу продовжує серію матеріалів про роботу комунальних закладів Кропивницького в умовах воєнного стану. Журналістка Катерина Федченко побувала на комунальному підприємстві “Електротранс” та дізналася про особливості його роботи.
Не вистачає водіїв та кондукторів
З початком повномасштабного вторгнення росіян на підприємстві погіршилася ситуація з кадрами – багатьох працівників мобілізували. Нові люди не поспішають влаштовуватись на роботу без офіційних гарантій бронювання.
Найбільш неукомплектований підрозділ на комунальному підприємстві – це служба експлуатації транспортних засобів. Тут гостро відчувається нестача працівників – водіїв та кондукторів.
На підприємстві згідно штатного розпису мало би бути 102 водії тролейбусів, працює – 78. Така ж ситуація з водіями автобусів – їх мало би бути 90, працює 62.
Професія водія громадського транспорту важка. Треба мати сили, витримку. До того ж, через війну маємо дефіцит кадрів, – розповів заступник директора з експлуатації комунального підприємства “Електротранс” Василь Осіпов.
Заступник директора з експлуатації комунального підприємства “Електротранс” Василь Осіпов.
З тролейбусної колони до лав ЗСУ пішло троє водіїв, з автобусної – семеро. Підприємство направило документи на бронювання:
“В рамках законодавства нам дозволено бронювати близько 50% військовозобов’язаних працівників. Проте процес оформлення документів довготривалий”.
Так, в “Електротрансі” працює 157 військовозобов’язаних, подали на бронювання близько 80 працівників.
У порівнянні з довоєнним часом, каже Василь Осіпов, на роботу приходить влаштовуватись менше людей. На підприємстві сподівалися, що ситуацію з кадрами покращать переселенці:
“Думали, що жінки поповнять ряди кондукторок, проте, на жаль, їх прийшли одиниці. З чоловіками ще гірша ситуація. Я не знаю, в чому причина”.
В умовах нестачі працівників на підприємство збільшилося навантаження. “Електротранс” на 100% виконує замовлення міської ради з перевезення пасажирів і за час повномасштабної війни не скоротило жодного маршруту. У робочі дні у Кропивницькому працює 29 автобусних маршрутів та 32 – тролейбусних.
Комунальне підприємство "Електротранс" у Кропивницькому
На підприємстві навчають водіїв
На “Електротрансі” працює поки єдина в місті водійка автобуса:
"Раніше жінка працювала водійкою тролейбуса, потім виїхала за кордон. Коли повернулася, сказала, що хоче бути водійкою автобуса. Вона дуже ініціативна", – розповів Василь Осіпов.
Щоб покращити ситуацію з кадрами, на підприємстві навчають водіїв. Також сподіваються на запуск безкоштовної урядової програми з підготовки водійок автобусів.
Що стосується керманичів тролейбусів, то тут працює 28 водійок, одна жінка проходить навчання в Дніпрі, – підкрелив заступник директора з експлуатації.
На “Електротрансі” немає заборгованості з заробітних плат, їх виплачують згідно колективного договору. За словами Василя Осіпова, середня заробітна плата водія складає до 20 тисяч гривень, кондуктора – близько 15-17 тисяч.
Водії комунального підприємства долучаються до евакуаційних рейсів та виконують замовлення обласної військової адмністрації, міської ради, ТЦК та СП:
"Наші водії, до прикладу, евакуйовували людей з Маріуполя, “Азовсталі”. Отримали відзнаки Президента. Зараз їздять у відрядження на Донеччину, Харківщину".
Тролейбус комунального підприємства "Електротранс"
Як відключення світла вплинули на роботу “Електротрансу”
Відключення світла напряму впливають на роботу електротранспорту. На підприємстві ж намагаються забезпечити роботу тролейбусів у повному обсязі. На випадок блекауту тут розробили схему заміщення тролебусних маршрутів автобусами:
Схема знаходиться у чергового диспетчера, як тільки відключать світло – ми можемо замінити основні тролейбусні маршрути автобусами, щоб не зупиняти пасажирські перевезення у Кропивницькому, – зазначив Василь Осіпов.
На підприємстві є 21 тролейбус з автономним ходом, вони курсують на всіх маршрутах, адже стара техніка майже вся виведена з експлуатації. Проте у випадку блекауту тролейбуси з автономним ходом не зможуть забезпечити безперебійний рух громадського транспорту у Кропивницькому:
"Вони мають максимальний запас ходу 30 кілометрів, далі їх потрібно заряджати".
Тролейбуси та автобуси "Електротрансу"
Дефіциту з запчастинами до техніки на "Електротрансі" не відчувають, проте зазначають, що є складнощі з проведенням тендерних закупівель.
“Закон про публічні закупівлі дуже “затягує” придбання необхідних запчастин і поки ми чекаємо одне – виходить із ладу інше”.
Чи варто чекати підняття тарифів на проїзд та коли у комунальному транспорті буде електричний квиток
У Кропивницькому послуги з перевезення пасажирів надає одне комунальне підприємство та 6 приватних перевізників. Кожного дня “Електротранс” випускає на лінію 32 тролейбуси та 29 автобусів.
Приватні перевізники подали до міської ради розрахунки на підвищення тарифу до 15 гривень, розповів Віктор Житник, начальник управління транспорту та зв’язку Кропивницької міської ради. Він додав, що наразі немає заборони на державному рівні на підвищення вартості тарифу на пасажирські перевезення:
Я особисто їх проаналізував та надав свої пропозиції. Кожен перевізник отримав лист із пропозиціями, що їм необхідно доопрацювати, щоб управління транспорту просувалося далі в плані перегляду тарифу. Поки що це необгрунтовані цифри.
Начальник управління транспорту і зв’язку Кропивницької міської ради Віктор Житник
Окрім того, після підвищення вартості електроенергії тариф на проїзд на комунальному транспорті також може зрости. На підприємстві вже є певні розрахунки, проте їх поки не оприлюднюють, вони також потребують доопрацювання.
“Хотілося б довести тариф на підприємстві до економічно обгрунтованого рівня. Громада дуже прискіпливо ставиться до підняття тарифів на перевезення. Це не тільки в нашому місті така ситуація”, – зазначив Віктор Житник.
Комунальне підприємство “Електротранс” отримує компенсацію з міського бюджету за перевезення пільговиків. У 2024 році – це майже 160 мільйонів гривень. Також підприємство отримує близько 30 мільйонів гривень з міського бюджету на виплату заробітних плат:
“Ці гроші дають можливість їздити пасажирам за тарифами 6 та 7 гривень”.
Повномасштабна війна також ускладнила встановлення зарядних станцій для “Електротрансу”. У 2022 році міська рада за 2 мільйони 225 тисяч гривень закупила дві зарядні підстанції для тролейбусів. Встановлює їх підприємство за свої гроші. Зараз міський бюджет не має можливостей допомогти з цим.
Зараз у Кропивницькому відсутні зарядні станції, тролейбуси заправляються з контактної мережі.
Наявність зарядних станцій дасть гарантії того, що тролейбуси будуть повертатися з мікрорайону Лелеківки, якщо зима буде важкою та морозною. Буде менше витрачатися ресурсу з літієвих батарей. Це гарантовано надасть можливість доїхати пасажиру у точку призначення, – розповів Віктор Житник.
Тролейбус комунального підприємства "Електротранс"
Також війна поставила на паузу питання запровадження електронного квитка у комунальному транспорті Кропивницкого. За словами Віктора Житника, у міській раді вже були готові запровадити елекронний квиток проте відключення світла та перебої зі зв’язком наразі унеможливлюють це питання:
“Зв’язок із сервером здійснюється через інтернет-мережу мобільного зв’язку. Якщо будуть перебої з інтернетом, то оплата може не пройти і виникатимуть конфлікти. Це спричинить незручності як для пасажирів, так і для підприємства”, – підкреслив Віктор Житник.
Електронний квиток є складовою автоматизованої системи обліку оплати проїзду і є дуже важливим для фіксації перевезення пасажирів.
Незважаючи та труднощі та виклики воєнного стану, на “Електротрансі” продовжують працювати та робити все, щоб надавати послуги пасажирам.